Een kijkje achter de schermen bij Hoef en Haag
23 juni '21
Hoef en Haag CV (AM en BPD) heeft de afgelopen 5 jaar gewerkt aan de ontwikkeling van een compleet nieuw dorp naast Vianen. Kwaliteit, duurzaamheid en een plek creëren waar mensen gezond en gelukkig leven, waren de belangrijkste voorwaarden. Van de 1800 woningen zijn er zo’n 800 gebouwd. Af is Hoef en Haag nog niet. Toch, als je er nu rondloopt, voelt het al goed. Het dorp is in trek en veel mensen uit de Utrechtse omgeving verruilen hun stadse leven voor deze rustige, kindvriendelijke wijk. Ruimte, groen en waar voor je geld zijn de belangrijkste drijfveren.
Maar hoe doe je dat, een compleet nieuw dorp ontwikkelen? Hoe bewaak je de visie over de lange termijn, maak je als ontwikkelteam verbinding met (toekomstige) bewoners én zorg je dat mensen blij zijn en blijven met hun nieuwe woonomgeving? Na 5 jaar ontwikkelen zijn we erachter dat het antwoord vooral zit in commitment, drive en teamwork. Gebiedsmarketeer Stef van Berkel (AM), Projectmanager Civiel Peter Hup (BPD) en omgevingsmanager Diane van Toor (Hoef en Haag CV) vormen vanaf het begin een hechte drie-eenheid. En dat werpt zijn vruchten af, blijkt als we ze spreken.
Strategie bepalen en op koers blijven
Diane trapt af: “Als omgevingsmanager geef ik uitvoering aan de visie van het ontwikkelteam en houd ik in de gaten of hetgeen we voor ogen hebben ook werkt. De BouwApp is een heel handig communicatiemiddel tussen mij en de bewoners. Via de app kunnen bewoners vragen stellen en delen wij informatie over werkzaamheden. Dit doen wij niet alleen namens onszelf en voor aannemers, maar ook namens de gemeente communiceren wij over zaken die belangrijk zijn voor de inwoners. Als ik merk dat er in het dorp dingen spelen, schakel ik met het team. Snel overleg en dan actie! Uiteindelijk gaat het ons erom dat we een mooi dorp maken waar de inwoners zich gehoord en verbonden voelen. Stef en ik zetten veelal de strategie uit. Fijn is het als je op één lijn zit en elkaar toch scherp weet te houden. Stef is professioneel en creatief, ik blijf van hem leren.”
Overal oren en ogen
Peter is als Projectmanager Civiel veel buiten op locatie. “Ik zit ook aan tafel bij de gemeente. Daardoor weet ik wat er speelt en kan ik snel antwoord geven op vragen die bijvoorbeeld over voorzieningen en de buitenruimte gaan. Samen met Diane heb ik het veel over de invulling van het openbaar gebied. Hoe komt iets eruit te zien, wat vinden bewoners hiervan, kunnen we ze betrekken en hoe gaan we dit aanpakken?” Diane: “We spreken elkaar soms wel drie keer op een dag. Inmiddels hebben we aan een half woord genoeg. Continu denken we na over hoe het beter kan. Leuke bijkomstigheid is dat ik van Peter veel leer over de civiele kant van het werk.”
Zo bereik je veel
Stef glimlacht en vult aan. “Leuk om te horen, maar wij leren ook van Diane, hoor. Haar vrouwelijke touch en empathisch vermogen zijn essentieel om dit complexe traject in goede banen te leiden. Ook op het gebied van communicatie brengt ze ons elke dag iets bij. Ik vind vooral de energie die van Diane uitgaat geweldig. Daardoor zijn al veel zaken gerealiseerd die de sociale cohesie versterken. Door Diane krijgen nieuwe bewoners een welkomstpakket, hebben we al drie prachtige magazines op de plank staan en ook het betrekken van vele ondernemers bij de Nazomerweidedag is haar verdienste. Hierdoor is verbinding ontstaan en worden we nu zelf benaderd door ondernemers voor een kleine (week)markt. Zo is ook de fietscrossbaan ontstaan op het kasteelterrein, komt er een ‘jeu de boule’ op de Brink en denken we na over een amfitheater op het kasteelterrein.”
Wij zwengelen de boel aan
“De Keuken van Hoef en Haag is nog zo’n voorbeeld. Bedacht als woonwinkel, maar door er horeca bij te betrekken is er een sfeervolle ontmoetingsplek ontstaan voor de buurt, waar allerlei activiteiten worden georganiseerd. Dat zijn prachtige initiatieven die een dorp laten leven. We vinden het belangrijk voor de dorpsbewoners dat er leuke terugkerende activiteiten op de agenda staan. Wij zwengelen de boel aan, sponsoren en helpen waar mogelijk. Daarna is het aan de bewoners en ondernemers. Mooi om te zien dat het werkt.”
Samen sluiten de drie af: “We willen iedereen die hier woont of onderneemt een goed gevoel geven. Dat doen we door kansen te zien en te benutten, initiatieven te ontplooien en partijen en ideeën aan elkaar te koppelen. Op die manier maken we de kernwaarden van Hoef en Haag concreet en tastbaar.
Voor meer informatie: www.hoefenhaag.nl of volg ons op Instagram.