Presentatie geluidscherm nu online
1 februari '18
De gemeente Vianen en Hoef en Haag CV organiseerden 25 januari een informatieavond over de plannen voor een geluidscherm langs de A27 aan de kant van Hoef en Haag. Het geluidscherm komt grofweg tussen knooppunt Everdingen en de Hagesteinsebrug. Heb je deze avond gemist? Download dan hier de presentatie.
Vragen en antwoorden
Het verschil zit in andere toetsingskaders voor verschillende de situaties. Voor bouwen van nieuwe woningen geldt een strenger toetsingskader dan het beoordelen van bestaande woningen bij de aanpassing aan een weg. Daarnaast valt woningbouw onder de Wet Geluidhinder en aanpassing van de A27 onder de Wet Milieubeheer. Voor nieuwbouw van woningen dit gebied (gebied langs een
Rijksweg) is de maximaal toegestane geluidbelasting 53 dB. Bij aanpassing van een bestaande weg is voor bestaande woningen het uitgangspunt ‘consolideren’, dus handhaven van de huidige belasting. Dit betekend dat alleen het projecteffect (geluidtoename ten gevolge van de wijzing aan de weg en extra verkeer) weggenomen wordt. Dit is meestal mogelijk door middel van stiller asfalt en/of geluidschermen. Daarnaast geldt dat woningbouw binnen de invloedssfeer van een rijksweg strenger getoetst wordt dan woningbouw in een stedelijk gebied. Nieuwbouw wordt in deze situatie alleen toegestaan als de
nieuwe woningen goed beschermd zijn. We snappen dat dit verschil een gevoel van onrechtvaardigheid oproept en het klopt dat er een verschil zit of kan zitten in beschermingsniveaus. Bij de uitvoering van beide projecten moet iedereen zich aan de wet houden en die bepaalt de spelregels.
Het toepassen van een betonnen scherm is vanwege gewicht vrijwel niet uitvoerbaar. Op vrijwel alle plaatsen in Nederland wordt dit op gelijksoortige wijze toegepast. Veelal worden transparante schermen achteroverhellend uitgevoerd zodat deze schermen een absorberende eigenschap krijgen (geluidgolven worden door achteroverhellende schermen niet weerkaats richting de overzijde maar richting de ruimte). Indien een scherm toch rechtop geplaatst wordt, zal de reflectie bijdrage ten opzichte van de directe aanstraling door de rijksweg vanwege de beperkte lengte van het reflecterende kunststof scherm verwaarloosbaar zijn op de totale geluidbelasting.
De huidige brug is van metaal, heeft geen stil asfalt en normale stootvoegen. Stootvoegen moeten aanwezig blijven, omdat de brug ‘werkt’ (uitzetten en krimpen). De nieuwe brug wordt uitgevoerd in beton (of gelijkwaardig), zal worden uitgevoerd met een stiller asfalt. In het akoestisch onderzoek voor het Tracébesluit wordt bepaald welk type stil asfalt dit zal zijn. Daarnaast wordt de brug uitgevoerd met geluidarme stootvoegen. Hierdoor zal geluidproductie afnemen. Bij de 2 viaducten tussen de Lek en knooppunt Everdingen zijn ook stootvoegen aanwezig. Op basis van de geluidberekeningen. In het akoestisch onderzoek voor het Tracébesluit wordt bepaald of deze stootvoegen vervangen moeten worden door geluidarme stootvoegen.
Het onderzoek hieromtrent loopt nog, maar het ligt in de lijn der verwachting dat verplaatsing van een deel van het scherm aan de orde is. Als het scherm verplaatst wordt, is er tijdens de uitvoering van de werkzaamheden tijdelijk een situatie waarbij delen van het scherm niet aanwezig zijn, waardoor een deel van Hoef en Haag niet beschermd is. Dit zal tijdelijk een hogere geluidbelasting betekenen. Uiteraard wordt u hierover tijdig geïnformeerd en zal de mate en lengte van overlast zoveel als mogelijk worden beperkt.
Aan de oostzijde liggen 2 rijstroken en een spitsstrook en dat blijft zo.
Voor de (middel)lange termijn is wel uitbreiding naar 4 rijstroken voorzien. Dit om te kunnen voldoen aan een robuust wegennet. Ook in die situatie zal een verplaatsing van het scherm aan de orde zijn.
Rijkswaterstaat heeft een nalevingsplicht (handhaven van de geluidbelasting). Sinds juli 2012 zijn de Rijkswegen overgeheveld naar de nieuwe wetgeving onder de Wet Milieubeheer met de zogenaamde geluidproductieplafonds systematiek. Een van de drie pijlers onder de Wet Milieubeheer is het “beheersen van de geluidbelasting”. Geluidbelasting mag niet hoger worden dan
in de vergunde situatie is vastgesteld (met behulp van de geluidproductieplafonds). Om dit proces te monitoren zijn alle gegevens van de rijksweg (wegconfiguratie, asfalt, snelheid, verkeersintensiteiten en overdrachtsmaatregelen) in een Geluidregister opgenomen. Nadat het scherm gereed is wordt het scherm ook opgenomen in het Geluidregister van
Rijkswaterstaat. Door opname van het geluidscherm in het Geluidregister wordt de geluidreductie van het geluidscherm verdisconteerd op de geluidproductieplafonds. Waarmee wordt geborgd dat ook voor de nieuwbouw van Hoef en Haag geen geluidtoename optreedt ten gevolg van
verkeersgroei op de A27 door de nalevingsplicht uit de Wet Milieubeheer. Rijkswaterstaat verplicht zich om de geluidoverlast naar de omgeving te consolideren. Als door bijvoorbeeld toename van het verkeer de geluidproductie toeneemt moet RWS maatregelen treffen om die overlast te beperken tot de vastgelegde waarde van de geluidproductieplafonds. Een technisch verhaal, maar door de Wet Milieubeheer wordt u wel beschermt tegen hogere geluidbelasting ten gevolge van verkeersgroei.
Het doel van het geluidscherm is het mogelijk maken van woningbouw. De geluidbelasting zonder scherm ten gevolge van de A27 is te hoog in het plangebied waardoor volgens de Wet geluidhinder geen woningbouw is toegestaan. Met het 1800 meter lange en 3 meter hoge scherm wordt de
geluidbelasting dermate gereduceerd (tot maximaal 53 dB) zodat woningbouw mogelijk is binnen het plangebied. Direct achter een geluidscherm is de effectiviteit het grootst (meeste geluidreductie). Verder achter het geluidscherm af neemt de schermwerking (reductie van een geluidscherm) af. In Hoef en Haag is de geluidreductie op de eerste lijns bebouwing circa 8 dB. In fase 1 is optredende de geluidreductie circa 2 a 3 dB. Direct achter het geluidscherm is de geluidreductie beduidend hoger tot circa 15 dB.
Het materiaal is houtvezelbeton. Zowel door het materiaal zelf (open structuur) als de vorm van het scherm (‘ribbelprofiel’) wordt geluid door de scherm geabsorbeerd en vindt geen spiegelreflectie plaats.
Het scherm Hoef en Haag is geen onderdeel van het TB, dus in formele zin is er geen relatie. Beide project liggen wel in het zelfde gebied en voor beide projecten zijn Rijkswaterstaat en gemeente Vianen betrokken partijen.
Voor het berekenen van de geluidbelasting in het plangebied Hoef en Haag is uitgegaan van de gegevens uit het geluidregister van Rijkswaterstaat. Voor de A27 is ter hoogte van Hoef en Haag een snelheid van 100 km/h opgenomen in het geluidregister. In het Tracébesluit wordt eveneens gerekend met 100km/h, dit wordt de toekomstige snelheid op dit wegvak. Daarnaast wordt in de berekening ook prognosecijfers meegenomen en het nieuwe ontwerp van de A27.
De milieuonderzoeken lopen nog. Zodra dit onderzoek is afgerond, zal informatie worden verstrekt. De termijn is nog niet aan te geven op dit moment. In het kader van het OTB ben je als omgeving geïnformeerd. Mocht je meer vragen hebben kun je bij de stand van Rijkswaterstaat deze vraag stellen.
De Merwedebrug, Hagesteinsebrug en Keizersveerbrug worden volledig vervangen door nieuwe bruggen in plaats van een versterking van de huidige stalen bruggen. Dit is op de langere termijn goedkoper en geeft een betere garantie geeft op een vlotte doorstroming van het verkeer.
- Voor de bestaande Merwedebrug betekent dit dat, naast de al geplande nieuwe brug voor het verkeer naar het zuiden, er ook een nieuwe brug wordt gebouwd voor het verkeer naar het noorden.
- De bestaande Hagesteinsebrug wordt in zijn geheel vervangen. Voor het verkeer naar het zuiden wordt 1 nieuwe brug gebouwd en voor het verkeer naar noorden wordt 1 nieuwe brug gebouwd.
- De bestaande Keizersveerbrug wordt in zijn geheel vervangen. Voor het verkeer naar het zuiden wordt 1 nieuwe brug gebouwd en voor het verkeer naar noorden wordt 1 nieuwe brug gebouwd.
- De Houtensebrug wordt wel hergebruikt, zoals ook in het ontwerptracébesluit is beschreven. Dit is technisch en financieel gezien een goede oplossing.
De huidige stalen bruggen worden vervangen door nieuwe bruggen. Belangrijk uitgangspunt bij de keuze voor nieuwe bruggen is een sobere en doelmatige oplossing, zowel bij de aanleg als het onderhoud van de bruggen. Daarbij is het belangrijk dat ook in de onderhoudsfase, verkeershinder
zoveel als mogelijk wordt beperkt. Naast een geluidsreductie voor de omgeving, levert een nieuwe brug minder onderhoud op dan een stalen brug. Dit vergroot de beschikbaarheid van de weg. Bijkomend voordeel is dat de Merwedebrug, de Hagesteinsebrug en de Keizersveerbrug met dit besluit niet al op de middellange termijn alsnog vervangen dienen te worden. Bekijk of download de trajectkaart voor een overzicht van de A27 tussen Houten en Hooipolder.
De minister trekt voor de vervanging van de bruggen €389 miljoen euro uit. De extra investeringskosten worden op termijn terugverdiend, onder meer door besparingen op de onderhoudskosten. Voor deze uitgave is budget beschikbaar in het landelijke programma Vervanging & Renovatie. De nieuwe Merwedebrug wordt ontworpen zonder pijlers in de vaargeul. Hiermee wordt voldaan
aan aan de eisen van de Centrale Commissie voor de Rijnvaart (CCR) voor de Merwede. De brug krijgt een vrije overspanning van minimaal 240 m. De extra kosten voor de aanpassing van de Merwedebrug met een grotere overspanning worden geraamd op €56 miljoen euro. Voor deze uitgave is budget beschikbaar uit de investeringsruimte Wegen.
Tijdens het inspecteren van de brug in het kader van de verbreding van de A27 zijn vorig najaar haarscheurtjes ontdekt in de draagbalken van de brug. Hangende de noodreparatie werd uit veiligheidsoverwegingen besloten geen voertuigen meer toe te laten die zwaarder zijn dan 3,5 ton. Dit om verdere overbelasting van de brug te voorkomen. Een versterking van de Merwedebrug en de plaatsing van een 2e brug maakte al onderdeel uit van het project A27 Houten–Hooipolder. De nu gekozen aanpak biedt een toekomstvaste en duurzame oplossing.
Uit een langjarige vergelijking is gebleken dat het goedkoper is om nu alvast de 3 extra bruggen te vervangen en niet alleen te versterken. Dit levert op de lange termijn een forse besparing aan onderhoudskosten op.
Hoe de bruggen er precies uit gaan zien is nog niet bekend, maar de ontwerpen zullen sober en doelmatig uitgevoerd worden conform het esthetisch programma van eisen (EPvE). Hierin staat hoe de weg ingepast wordt in de omgeving en hoe bijvoorbeeld de geluidschermen en bruggen eruit komen te zien. De nieuwe Merwedebrug wordt ontworpen zonder pijlers in de vaargeul en met een vrije overspanning van minimaal 240 m. Hiermee wordt voldaan aan de de eisen van de Centrale Commissie voor de Rijnvaart (CCR). De pijlers in de vaargeul van de Bergsche Maas bij de Keizersveerbrug worden gehandhaafd. Daarbij wordt bekeken of optimalisatie van de locatie van de pijlers mogelijk is, ook al zal de brug hoger worden aangelegd zodat de doorvaarhoogte bij de huidige vaarklasse aansluit. Een team waarin gemeentes, provincies en waterschappen vertegenwoordigd zijn namens de omgeving bepaalt de vormgevingseisen waaraan de aannemer zich moet houden. Voordat de
aannemer de bruggen kan gaan bouwen dient hij omgevingsvergunningen (om te mogen bouwen) te verkrijgen.
De veranderingen in het project betekenen dat het tracébesluit in 2019 kan worden vastgesteld. Voorbereidende werkzaamheden, zoals het verleggen van kabels en leidingen starten in 2018/2019. De grote, zichtbare werkzaamheden (realisatiefase) starten in 2022. Voor de bouw van nieuwe bruggen is extra bouwtijd nodig, ook om de doorstroming van het verkeer te kunnen garanderen. De nieuwe bruggen (Merwedebrug, Hagesteinsebrug en Keizersveerbrug) worden eerst gebouwd. Daarna worden de huidige bruggen gesloopt en vervolgens vervangen. In de periode tussen het begin van de werkzaamheden en de openstelling worden wegvakken en bruggen die gereed zijn, gefaseerd in gebruik genomen. De openstelling van het zuidelijk gedeelte, Everdingen-Hooipolder staat gepland tussen 2027 en 2029. De openstelling van het noordelijk gedeelte, Houten-Everdingen tussen 2028 en 2030.
De vervanging van de Merwedebrug, Hagesteinsebrug en Keizersveerbrug wordt opgenomen in het tracébesluit. Omdat dit een wijziging is ten opzichte van het ontwerptracébesluit kan iedereenhier rechtstreeks beroep tegen aantekenen.
De zienswijzen op het ontwerptracébesluit worden allemaal beantwoord in de Nota van Antwoord. Die wordt gelijktijdig met het tracébesluit gepubliceerd. Omdat de wijzigingen voor de Merwedebrug, Hagesteinsebrug en Keizersveerbrug nieuw zijn, kon men hier ten tijde van het ontwerptracébesluit geen zienswijzen tegen indienen. Daarom mag iedereen tegen deze wijziging
rechtstreeks beroep aantekenen bij de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State. Ook als men eerder geen zienswijze heeft ingediend.
Tussen 10 juni en 21 juli 2016 zijn het OTB/MER en OSP ter inzage gelegd. Tijdens deze periode heeft u de gelegenheid gehad hierop te reageren en uw zienswijze(n) kenbaar te maken. De eerstvolgende stap is de publicatie van het tracébesluit (TB) en saneringsplan (SP) in 2019. Daarbij komt ook een Nota van Antwoord. Mensen die een zienswijze hebben ingediend op het OTB/MER en/of OSP kunnen hierin het antwoord op hun vraag terugvinden. Overigens zijn het TB en het SP dan nog niet onherroepelijk. Mensen die een zienswijze hebben ingediend op het OTB/MER en/of OSP kunnen nog beroep instellen. Alleen op wijzigingen tussen OTB en TB kan na de publicatie van het TB direct in beroep worden gegaan. Na deze beroepsprocedure zijn de plannen onherroepelijk. Dan ligt het ontwerp van de wegverbreding tussen Houten en Hooipolder vast en zijn er geen grote wijzigingen meer mogelijk. In totaal zijn er ruim 400 zienswijzen ingediend. Daarvan hebben er zo’n 350 betrekking op het OTB/MER en de rest op het OSP. Veel van de ingediende zienswijzen gaan over dezelfde
onderwerpen. Als we kijken naar het aantal unieke zienswijzen, dan blijven er zo'n 275 over. Veruit de meeste zienswijzen gaan over geluid. Ook over de fietsoversteek bij de aansluiting Tol in Werkendam zijn veel zienswijzen binnengekomen.
De gevolgen van de verbreding van de A27 voor geluid, luchtkwaliteit en milieu zijn onderzocht en beschreven in de milieueffectrapportage (MER) Daarin zijn ook eventuele compenserende maatregelen opgenomen. Wat in elk geval zeker is, is dat het verkeer op de A27 in de toekomst verder toeneemt. Dit betekent
dat er ook meer geluidsoverlast zal zijn. Als het geluid de wettelijke normen overschrijdt, neemt Rijkswaterstaat geluidswerende maatregelen, zoals geluidsschermen of -wallen en geluiddempend asfalt. Door de wegverbreding ontstaan overigens wel minder files, waardoor de luchtverontreiniging
afneemt.
De A27 richting Utrecht krijgt tussen knooppunt Hooipolder en Houten een extra rijstrook, dus 3 in totaal. Tussen Werkendam en Scheiwijk gaat het om reguliere rijstroken en op de rest van het traject wordt een spitsstrook aangelegd. Richting Breda krijgt de A27 tussen Houten en Everdingen en tussen Scheiwijk en Werkendam 4 reguliere rijstroken. De andere delen van het traject krijgen 3
rijstroken, waarvan 1 spitsstrook. De verbreding heeft ook gevolgen voor de bruggen op dit deel van de A27. De bestaande Hagesteinsebrug, Merwedebrug en Keizersveerbrug worden geheel vervangen door nieuwe bruggen. De Houtensebrug wordt gerenoveerd en verbreed. Wilt u weten hoe dit er op de kaart uitziet? Download dan deze pdf van de A27 tussen Houten en
Hooipolder.